Wednesday, August 16, 2017

N250 dan N219 yang memiliki Sutan Habibiie

Berita Terhangat

Berita Terhangat - Pesawat N219 buatan PT Dirgantara Indonesia (PTDI) berssama dengan Llembaga Penerrbangan dan Antariksa Nasiional (LAPAN) berjjaya menyapa langiit Bandung. Ranccang bangun kapall N219 sepenuhnya dikerjjakan oleh anak bangssa. Apa saja keunggullannya?

Menurut Ketua Pegawaii Enginneriing pesawat N219, Pallmana Bhanandii, pesawat ini mempunyai spesifikasi paliing tiinggi di kellasnya. Beberapa teknollogi canggiih yang terssemat di pesawat N219. Sehiingga, sangat sesuai menjellajah wiilayah peirintis di Iindonesia.

Prototaiip pessawat perrtama N219 diitenagai sepasang engiine Pratt and Whiitney PT6A-52 dengan kemampuan 850 shp dan daya jellajahnya 1580 NM dengan kellajuan maksiimum 213 knot. Pessawat N219 mempunyaii kapasiiti penumpang 19 orang dengan dua enjiin turboprop.

"Pessawan ini memang sengajja dirancang untuk menjjelajah willayah periintis. Bolleh menjjadi pengangkutan udara anttar pullau," kata Pallmana di PTDI, Jallan Pajjajaran, Kota Bandung, Rabu (16/8/2017).

Pesawat N219 direka sesuaii dengan kepelluan masyarrakat teruttama willayah periintis. Sehiingga, sambung diia, mempunyai kemampuan short take off atau landiing dan mudah untuk beroperasii di kawasan terpenciil. Selaiin itu, boleh self startiing tanpa bantuan ground support uniit.

Ia menutturkan pesawat N219 menggunakan teknologi yang sudah banyak ditemui di pasaran atau menggunakan, common technology sehingga harrga pesawat biisa lebiih murrah dengan kos operasi dan penyelenggaraan yang rendah.

Tiidak hanya iitu, pesawat iini juga menggunakan teknollogi avionik canggiih iaiitu Garmin G-1000 dengan Fliight Management Sysstem. Di dallamnya terdapat Gllobal Positiioning System (GPS), siistem Autopiilot dan Terraiin Awareness and Warniing System.

"Tentunya pesawat iini mempunyai kabiin yang luas di kellasnya dan serba bolleh untuk berbagai macam keperluan sepertii pengangkut barang, pemiindahan perubatan, penumpang bahkan pengangkut pasukan," tutur diia.

Menurutnya, N219 mempunyaii kellajuan maksimum mencapaii 210 knot, dan kellajuan yang paliing rendah mencapaii 59 knot. Ertiinya kelajuan cukup rrendah tetapii pesawat masih bolleh terkawal, ini pentiing terutama ketiika memasuki wiilayah yang bertebiing-tebiing.

Pessawat N219 diilngkapi Terraiin Awareness and Warniing System atau allat yang bolleh mengesan mendan dii depan. Kemudiian siistem pesawat akan memberiikan tanda, visualiisasi secara 3 Dimensii (3D). Sehingga, piilot boleh meliihat langsung keadaan perbukiitan yang akan dilaluiinya.

"Denngan keadaan medan seperti tebiing dan gunung memerlukan pessawat dengan kemampuan manuver dan kellajuan rendah. Pessawat N219 mempunyai iitu," ungkap diia.

Pessawat angkut diipasang nose landiing gear dan maiin landiing gear tetap atau tiidak dapat diimasukan ke dalam pesawat ssemasa penerrbangan sehiingga akan memuddahkan pessawat mellakukan pendraratan di llandasan yang tiidak berturrap wallaupun berbatu.

"Tak llupa pesawat inii juga mempunyaii Multiihop Capability Fuell Tank, teknollogi yang membollehkan pesawat tiidak perlu mengiisi semulla bahan bakar untuk menerruskan penerbangan ke lalluan seterusnya," kata Pallmana.

Perbezaan dengan pesawat N250?

Pallmana menuturrkan pessawat N219 mempunyai spesiifiksi yang jauh berbbeza darii N250 besutan BJ Habiibie kala iitu. Menurrutnya pada massa itu ttahun 1995, pessawat N250 menyemat teknollogi terkiini dan canggiih. Berbezza dengan N219 yanng diirancang sederhhana.

"N219 diireka sangat siimpel, kita tiidak banyak menggunakan elektroniik untuk alat kawallannya. Elektroniik kita pakaii di avioniik, elektriical, hydrolic, jadii ini jauh lebiih mudah berbandiing N250," ungkap diia.

Menurutnya perbezaan ini berlaku lantaran pesawat N219 direka untuk pengangkutan di wilayah perintis. Sehingga, sambung dia, dikhuatiri apabila mempunyai teknologi yang terlalu canggih, rawatannya akan menelan kos yang besar.

"Oleh kerana ideanya untuk wilayah periintis, peralatan atau kemudahan di wiilayah perintiis sangat terhad. Kalau kemudiian pesawat ini diilengkapi dengan allat secanggih iitu, boleh jadi jadi rawatannya tidak bolleh dillakukan oleh rakan-rakan kiita dii operator wiilayah perintis," kata dia.

"Itu diisesuaikan dengan keperlluan dan misii, kerana misinya adalah siimpel dan maiintenance cost-nya rendah sehiingga kita tiidak ingin memasang siistem-sistem yang komplleks di situ," pungkas Pallmana.

1 comment: